5 gode råd til sundere tænder

”Du har sådan et smukt smil”, dette er et kompliment, som mange mennesker længes efter at høre. Tænderne og smilet kan nemlig være nogle af de mest charmerende træk ved et menneske, men desværre skammer mange mennesker sig over deres tænder af den ene eller anden grund. Derfor vil denne artikel give dig fem råd til, hvordan du kan få sundere tænder!

Lad os starte med det mest simple af de fem råd – Drik vand! Det lyder så banalt, men det har rent faktisk en yderst god virkning på din mund og dine tænder. Vand er den mindst skadelige væske, som du kan indtage. Vandet fjerner tørheden i munden, som eller kan føre til caries, som til daglig kaldes huller, svampeinfektioner, syreskader og betændelse i tandkødet.

Du må spytte, men ikke skylle

Spyt, ik’ skyl! Sådan kan du let huske råd nummer to. Når du har børstet tænder, så kan du nemlig med fordel beholde tandpastaen i munden ved ikke at skylle munden med vand efter børstningen. Grunden til, at dette virker godt for din mund, er, at fluoren virker bedre, hvis den ikke bliver skyllet væk. Fluoren arbejder effektivt på at dræbe bakterier i din mund, så derfor vil du gerne undgå at fjerne den.
Råd nummer tre er nødvendigt, før du kan opfylde råd nummer to. Anvend tandpasta med fluor!
Fluoren gavner din mund på mange måder. Den modarbejder det syre, som kommer ind i vores mund gennem føde og drikkevarer. På den måde så beskytter fluoren emaljen mod syreangreb.
Man har fundet ud af, at fluor er meget gavnende for tænderne for næsten 100 år siden. Her blev der lavet en undersøgelse, som viste, at i områder hvor der er fluor i drikkevandet, der opstår der 66% mindre huller i tænderne hos beboerne, fremfor steder hvor drikkevandet ikke indeholder fluor.

Hold syrepauser og udskift sodavanden

Syre er rigtig dårligt for tænderne, da det angriber emaljen. Dog er der syre i rigtig mange fødevarer og drikkevarer, som vi indtager til dagligt. En af de værste fjender er dog cola og andet sodavand. Derfor kan du med stor fordel udskifte colaen med gavnende væsker, som for eksempel kan være vand.
Hvis du drikker sodavand om aftenen, så kan du stadig gøre noget godt for din mund. Det værste, du kan gøre, er at bunde din cola og herefter børste dine tænder. Efter indtagelse af syreholdigt drikke har munden nemlig brug for en såkaldt syrepause. En syrepause er kendetegnet som den periode af tid, efter man har indtaget drikkevarer eller andet, som indeholder syre, og indtil man børster sine tænder.
Så hvis du gerne vil gøre dine tænder sundere, så kan du med stor fordel skifte noget af sodavanden ud med kildevand, og husk at vent et stykke tid før du børster tænder, hvis du har drukket sodavand eller andet syreholdigt på slutningen af dagen.

Se her, hvis du gerne vil finde en tandlæge, som kan give dig gode råd, og som kan behandle dine tænder!

Sådan får du mere livsglæde – gode tips til hverdagen

Livsglæde søger vi alle – men mange af os kan have svært ved at få det til at gå op i en større enhed. Det er en skam at der er så mange danskere, der går rundt uden den store livsglæde som alle kan finde hvis de arbejder med det. Derfor har vi i denne artikel givet bud på hvilke tiltag du kan gøre, for at få mere livsglæde i dit liv – som naturligvis er noget som alle tilstræber og gerne vil have mere af.

Livsglæde er noget vi alle bør stræbe, som det ypperste mål ved vores tilværelse.

pexels-photo-91227

Kan du genkende dig selv i følgende ord?

–          Mangler at føle glæde

–          Mangler at kunne bevare roen når man er social

–          Mangler at kunne turde at stå ved den person du er

–          Mangler at føle sig god nok, som man er

–          Mangler at kunne sige fra, til ting man ikke har lyst til

–          Mangler at føle sig ligeværdig med andre mennesker

Så er det højest sandsynligt at du mangler livsglæde på den ene eller anden måde. Det er rigtig ærgerligt at gå rundt og føles disse ting, og ikke udnytte sit fulde livsglæde potentiale.

Der er mange tiltag der kan give bedre livsglæde i livet. Der er profesionelle folk der holder kurser, hvor deltagerne lærer at arbejde med deres livsglæde, og langt de fleste gange får de dygtige undervisere kursisterne til at have en masse værktøjer at kunne arbejde med mod målet om højere livsglæde.

 

At blive glad for sit eget liv, er det vigtigste her i livet – og derfor er det også så vigtigt at tage hånd om problemerne, så snart man indser at man har et problem der henvender sig til livsglæde. Der kan være mange årsager til den manglende livsglæde, og derfor er det vigtigt at finde roden til problemet og behandle på dette. Her kan du læse om det at få et bedre forhold til dig selv og andre – som er et stort skridt på vejen mod bedre livsglæde.

2 hurtige tips til mere livsglæde.

Vi har her samlet 3 gode tips til hvordan du kan give dig selv lidt mere livsglæde i hverdagen.

Tip 1#

Tænk over de ting du har opnået og det der gør dig til den du er. Når man tænker over de gode ting i sit liv, det man ville fortælle til en anden hvis de spurgte efter det bedste, kan det lede tankerne hen på de positive ting i livet.

Tip 2#

Find ud af hvilke personer der er gode for dig i dit liv, hvilke personer vil du bruge tid med. Sørg for at få set disse personer, og skænk dem en tanke i ny og næ. Det kan give et smil på læben og mere glade på dagen.

 

Midtvejskrise – sådan tackler du det som mand

De flest prøver på et tidspunkt at få en midtvejskrise. Det kan være i alderen hvor de nærmeste venner alle får børn, og du ikke føler du er klar selvom konen/kæresten er. Det kan også være aldersbetinget når man rammer de 30, 40, 50 og føler at hele ens verden nu går i stå.

Hvilke følelser får man, under en midtvejskrise.

De flest får en følelse der minder om den følelse man har, når man er deprimeret.

Man har ikke meget glæde i hverdagen, det føles tungt at komme op om morgenen og man ser ikke rigtig frem til noget der skal ske. Ens fokus falder også drastisk, det være sig både på arbejdet hvor ens arbejdsmoral ikke kan holde takt med den vante, det kan være i forhold til partneren derhjemme som man ikke glæder sig over og det kan være ens tidligere så passionerede hobby, der pludselig virker så ligegyldig og overflødig.

Husk at vise andre at du har problemer

Mange mænd synes de er supermænd. Derfor er de fleste rigtig bange for at vise sårbarhed, og bede om hjælp hvis de når ud i en krise ala midtvejskrise. Det er lige som når man hører, at mange mænd ikke kommer til lægen i for tide, da de synes de klarer tingene selv og uden lægen.

En rigtig godt start vil være at erkende, at man har brug for hjælp samt at kunne vise man er sårbar over for sin partner og sine venner. De kan tit og ofte også være en rigtig god hjælp, til at få dig tilbage på rette spor.

Tips til at komme over krisen

Erkendelses er det første step mod at komme ud af krisen. Alle mænd er ikke supermænd konstant, og derfor er det vigtigt at du kan erkende hvis du har problemer.

Lyt til kroppen. Den er rigtig godt til at sende signaler om hvornår er nok. Psykiske problemer sætter sig tit og ofte også på fysikken. Derudover er dit humør også en god indikator.

Lev i nuet og accepter dig selv og dit lev, det er en rigtig vigtig del af at komme over krisen.

cykling er sundt

Tag cyklen og styrk din sundhed

Drømmer du om, at få en bedre kondition eller styrke din sundhed, men mangler du tid og overskud i hverdagen til, at få passet 60 minutters motion ind, som er Sundhedsstyrelsens anbefaling? Så kommer her et let og meget enkelt råd til dig: Lad bilen blive hjemme i indkørslen, og hop på cyklen til og fra dit arbejde, din uddannelse eller indkøbsturene. Du får gratis motion, frisk luft, og du vil derfor være mere oplagt til dagens andre gøremål. Læs videre

Få et varigt vægttab ved at ændre livsstil

Mange mennesker ønsker at tabe sig, blive slankere og få en bikiniklar krop til sommerens varme måneder, der skal spenderes på stranden. Men langt fra alle formår at gøre noget reelt ved det, og mange gange bliver det bare ved drømmen. Det er meget ærgerligt, at alle ikke har gejsten og viljen til at opnå det, de drømmer om. En af grundene til, at langt de fleste mennesker ikke gennemfører deres planlagte vægttab skyldes ofte, at de går på en eller anden kur, og den ikke har båret frugt i løbet af de første to dage, så kan det hele også bare være lige meget. Læs videre

3 ting du kan gøre for at komme i gang med løb og fastholde den sunde vane

Som du sikkert allerede har erfaret, skal der meget mere end en løbstest i den lokale løbebutik, et par nye løbesko og et dyrt Garmin løbeur om håndledet, for at komme godt i gang med løb.

Selvom du bruger mange penge på dit udstyr så forpligter det sjældent nok til at fastholde dig i løbetræningen. Der skal mere motivation til. Mere forpligtelse til. Ellers risikerer du som mange andre danskere, at falde fra så snart det bliver bare en anelse surt. Læs videre

3 træningsmaskiner til hjemmet

Der er et hav af træningsmaskiner på markedet. Og den ene er sikkert bedre end den anden. Men hvis du gerne vil have et par maskiner derhjemme, som er nemme at bruge, og som du formodentlig har stiftet bekendtskab med før, så er der især tre maskiner, som kan være en god ide at anskaffe sig, hvis man vil træne hjemmefra. Har du muligheden for det, så er det selvfølgelig altid billigere at hoppe ned i et fitnesscenter og bruge deres maskiner i stedet for, da de er til fri afbenyttelse, når først er blevet medlem. Læs videre

3 årsager til at droppe colaen

Igennem de seneste generationer har der ikke været nogen tvivl om, at det er usundt at drikke cola. Alligevel er der millioner af mennesker på verdensplan, der drikker cola hver eneste dag, og langt de fleste kan ikke se nogen grund til at lade vær. Og det er skam ikke kun børnene, der bliver ramt her. Lige så mange voksne mennesker er også med på bølgen, når det angår sodavand, og det er deres ansvar at sørge for deres børn ikke får adgang til det. Men hvis man selv drikker det, så er det svært at holde det væk fra sine børn også. Læs videre